Pit-stop, dosłownie „postój na kanale”, to zatrzymanie się pojazdu biorącego udział w wyścigu na stanowisku obsługi technicznej. Wykorzystywane jest na niezbędne prace, takie jakie uzupełnienie zbiornika paliwa, naprawa drobnych usterek i wymiana opon.
- Tankowanie nie występuje we wszystkich wyścigach – jest dozwolone w czasie wyścigu Indianapolis, ale np. w Formule 1 zostało zakazane od sezonu 2010, ze względu na poziom bezpieczeństwa mechaników oraz aby umożliwić dynamiczne zmiany strategii.
- Rekord wymiany opon to zaledwie 1,923 sekundy (zespół Red Bull Racing), ale średni czas wymiany opon zamyka się zwykle w czasie poniżej 3-4 sekund. Niegdyś trwało to dłużej, ale nie miało to znaczenia, ponieważ tankowanie zajmowało o kilka sekund więcej.
- Próba powrotu do tankowania w czasie wyścigów Formuły 1, podjęta w 2015 r., spotkała się z licznymi wątpliwościami, a głównym argumentem „za” jest uatrakcyjnienie wyścigów. Tankowanie wraca w sezonie 2017 i ma zwiększyć emocje związane z wyścigami, które tracą popularność.
- Zjazd na pit-stop wymaga jazdy specjalną, wydzieloną częścią toru – pit lane – z ograniczoną prędkością, z reguły do 60-80 km/h. Oznacza to, że nawet przy rekordowym czasie postoju w pit-stopie kierowca traci średnio ok. 20 sekund.
- W wyścigach NASCAR, gdzie w czasie pit-stopu dokonuje się tankowania, wymiany kół, oczyszczenia kratki wlotu powietrza i jeszcze kilku drobnych poprawek, postój trwa około 12 sekund.
- Ze względu na niebezpieczeństwo związane z oblaniem paliwem i kontaktem z rozgrzanymi częściami samochodu, mechanicy muszą nosić ognioodporne kombinezony i kaski.