Zagrożenie atakiem terrorystycznym w 2008 r. spowodowało, że rok później rajd Dakar został przeniesiony do Ameryki Południowej, do Argentyny i Chile, a później również Peru – na stałe. Wprowadzono także nową kategorię i obok samochodów, ciężarówek i motocykli pojawiły się quady. Pomimo wprowadzonych zmian, duch wyścigu się nie zmienił. Dla Polaków ważny był start Krzysztofa Hołowczyca, który zajął piąte miejsce.
Trasa rozpoczęła się i zakończyła w Buenos Aires, a wiodła przez Valparaíso.
Buenos Aires przez dwa kolejne lata stanowiło start i metę, zmieniały się jednak trasy: w 2010 r. wyścig jechał przez Antofagastę, a rok później przez Arikę. W pierwszym najlepszym z Polaków okazał się Rafał Sonik, który zajął piąte miejsce na quadzie. W tej samej kategorii w kolejnym roku trzecie miejsce zajął Łukasz Łaskawiec, a Krzysztof Hołowczyc był piąty w kategorii samochodowej.
Rok 2012 na trasie Mar del Plata – Copiapó – Lima. W rajdzie zadebiutował były skoczek narciarski, Adam Małysz, a w kategorii ciężarówek zwyciężyła drużyna Dariusza Rodewalda.
W 2013 r. Dakar po raz pierwszy startował w peruwiańskiej Limie, a zakończył się w Santiago w Chile. Najlepsze starty Polaków to trzecie miejsce Rafała Sonika i czwarte drużyny Rodewalda.
Kolejny rok to kolejna zmiana trasy: Rosario – Salta – Valparaíso, z przystankiem w Boliwii. Wyścig był udany dla Polaków; Krzysztof Hołowczyc i Jacek Czachor zajęli szóste i siódme miejsce w kategorii samochodowej, Rafał Sonik drugie na quadzie, a Krzysztof Przygoński był szósty na motocyklu.
Rok 2015 to powrót do stolicy Argentyny (Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires). Wśród Polaków wyróżnili się Rafał Sonik (1. miejsce – quady) i Krzysztof Hołowczyc (3. miejsce – samochody).
Rajd w 2016 r. tradycyjnie rozpocznie się w pierwszych dniach styczniach w Buenos Aires, a trasa powiedzie przez Boliwię i z powrotem do Argentyny, do Rosario.