Pierścienie tłokowe w silnikach spalinowych występują w ściśle określonych kompletach. Oczywiście to jak liczebny będzie komplet będzie uzależnione od rodzaju silnika. Najpowszechniejsze są silniki czterosuwowe i to właśnie w tych silnikach występują trzy pierścienie tłokowe.
Pierścienie tłokowe są potrzebne
Jakie pierścienie tłokowe są w komplecie i jakie pełnią poszczególne funkcje? Warto na samym początku przypomnieć ogólną funkcję jaką spełniają pierścienie tłokowe do samochodów marki honda. Oczywiście najważniejszą będzie to, że pierścienie tłokowe, jakiegokolwiek producenta, przykładowo NPR uszczelniają komorę spalania w silniku. Jednak nie bez znaczenia będzie również fakt, że dzięki pierścieniom tłokowym mamy o wiele większą kontrolę nad zużywanym olejem silnikowym. Zaczynając od dołu tłoka, czyli w odpowiedniej kolejności montowania pierścieni tłokowych, mamy do czynienia z pierścieniem zgarniającym, inaczej nazywanym olejowym. Oczywiście nazwa ma ścisły związek z funkcją, jak można się domyślić. Pierścień zgarniający przede wszystkim będzie odpowiadał za zbieranie nadmiaru oleju silnikowego i za kierowanie go z powrotem do bloku silnika. Jak widać, gdyby nie dany pierścień, zużycie oleju byłoby o wiele większe. Jednak w przypadku, gdy samochód posiada silnik dwusuwowy wtedy pierścień ten nie znajduje zastosowania. W silnikach tego rodzaju olej silnikowy w zamierzony sposób ulega spalaniu razem z paliwem. Części do samochodów japońskich z całą pewnością są bardzo wytrzymałe, jednak nie można zapominać o tym, że każdy element, również pierścienie tłokowe ma swoją założoną żywotność. Dlatego właśnie tak ważne jest wybieranie elementów odpowiednich, przeznaczonych do danego silnika, może być to silnik Toyoty.
Drugim z kolei pierścieniem od dołu tłoka będzie pierścień kompresyjno-zgarniający. Jest to pierścień, który będzie miał za zadanie dokończyć zadanie pierścienia pod nim albo tego nad nim. W przypadku pierścienia kompresyjno-zgarniającego jego zadania to zbieranie resztek oleju albo zatrzymywanie przedostającego się powietrza. Skoro już jesteśmy przy szczelności pierścieni z całą pewnością jest to odpowiedni moment, aby wymienić trzeci rodzaj pierścieni. Będzie to pierścień uszczelniający. To on właśnie jak już jest nam łatwo się domyślić będzie odpowiedzialny za zablokowanie przedostania się do korpusu silnika gazów, gazy te powstają w procesie spalania. Ten pierścień umieszczony jest najbliżej denka tłoka. Pierścienie tłokowe któregokolwiek z wiodących producentów, przykładowo RIK odznaczają się bardzo dobrym dopasowaniem do oryginalnych tłoków. Zasadą przodującą podczas gdy wybieramy pierścienie tłokowe, czy to montowane do Hondy czy też do Toyoty z całą pewnością będzie dobranie ich z największym stopniem dopasowania do tłoka. Części do aut japońskich są bardzo precyzyjne i to właśnie ich odpowiednie dopasowanie gwarantuje ich skuteczność. Współdziałanie pierścieni tłokowych nie jest już nikomu z nas obce.
Jednak musimy zdać sobie sprawę z tego, że ważne będzie również odpowiednie dobranie pierścieni do tłoka i jego rodzaju. Nie da się ukryć również, że jeśli montaż pierścieni przeprowadzimy nieprawidłowo, również nie spełnią one tak jak należy swojej funkcji.