Rodzaje skrzyń biegów

Aby samochody z dużą ilością koni mechanicznych mogły w pełni wykorzystać swój potencjał – potrzebne jest im adekwatne przeniesienie napędu. Do tego służy skrzynia biegów będąca różnego rodzaju. Różnice polegają na możliwościach i rozwiązaniach konstrukcyjnych samochodów.

Skrzynie biegów – właściwości

Głównym zadaniem skrzyni biegów jest maksymalne wykorzystanie mocy silnika w efektywny sposób. Jeśli chodzi o zakres napędowy, to większość samochodów ma od 0 do 7000 obrotów na minutę. Jednak zdarzają się przypadki, że maksimum zakresu kończy się na 5000 obrotów na minutę. Skrzynie biegów służą do optymalizacji prędkości w stosunku do obciążenia auta w danej chwili oraz do prędkości jazdy. Dodatkową opcją w większości skrzyń jest zmiana kierunku jazdy – chodzi tu o bieg wsteczny. Nie jest to oczywiste, ponieważ istnieją takie pojazdy, które nie posiadają biegu wstecznego – jak na przykład quady, jednak samochody należą do posiadających go zawsze. Wynika to z faktu posiadania dodatkowej przekładni składającej się się z trzech kół zębatych. Najczęściej spotykanymi rodzajami ich są automatyczne stopniowe lub półautomatyczne, bezstopniowe czy manualne.

Istnieje także inna możliwość podziału – mechaniczne, sekwencyjne, hydromechaniczne i bezstopniowe. Skrzynie mechaniczne mają w sobie koła zębate, które wzajemnie się zazębiają poprzez rozłączenie sprzęgła głównego, zmiany biegu na luz, chwilowe podniesienie prędkości obrotowej , wysprzęglenie i wybór biegu oraz wsprzęglenie. Jest to proces wielostopniowy nazywanym podwójnym wysprzęglaniem. Innym rodzajem są sekwencyjne, jakie stosowane są najczęściej w motocyklach, gdzie możliwa jest zmiana dzięki dźwigni, w której zmienia się jeden w górę lub jeden w dół. Z kolei hydromechaniczne są zazwyczaj automatycznymi lub półautomatycznymi mechanizmami stosowanymi głównie w samochodach, jakie pracują dzięki przekładni hydrokinaetycznej i zębatej – najczęściej planetarnej. Ostatnim są bezstopniowe, gdzie przełożenie jest przy pomocy paska klinowego zatrzymującego pary kół stożkowych. Zastosowanie znalazły w maszynach rolniczych czy skuterach. Manualne skrzynie biegów należą do tych bardziej trwałych aniżeli automatyczne – wynika to z faktu przegrzewania się łożyska. Ręczne smarowane są olejem i zalecana jest wymiana po przejechaniu około 100 tysiącach kilometrów na nowy. Dzięki temu można uniknąć awarii w samochodach. Jednak czasami sama wymiana nie wystarcza i muszą być poddane naprawie. Jeśli chodzi o skrzynie biegów – Świętokrzyskie ma na swoim rejonie bardzo dużo warsztatów samochodowych, gdzie oferowana jest wymiana ich lub naprawa starych.

Posiadając samochód niezwykle istotna jest jego pielęgnacja i dbanie o to, aby pracował w odpowiedni sposób. Niedopilnowanie wielu rzeczy lub bagatelizowanie pewnych złych symptomów i sygnałów może być zagrożeniem dla życia kierowcy, jak i jego pasażerów. Jeśli chodzi o skrzynie biegów, a w szczególności automatyczne i półautomatyczne – to odkładanie naprawy na później może nieść za sobą naprawdę tragiczne skutki.