Ceny paliwa są często zmorą wielu kierowców samochodów osobowych. Wiemy jak zawrotne ceny potrafią one osiągać, a w ostatnich czasach mają one zdecydowanie tendencje wzrostowe. Ceny benzyny 95 osiągają już około 4.80 za decymetr sześcienny, z kolei ta z zawartością ołowiu 98 nieubłaganie zbliża się w stronę pięciu złotych. Olej napędowy z kolei trzyma się praktycznie jak zawsze około tych czterdziestu groszy w tyle za konkurencją.
Instalacje gazowe i oszczędności
Są to ceny jak widać względnie wysokie, a szczególnie jeśli porównamy to do naszych zarobków, które zbyt wysokie nie są. Za godzinną stawkę przy najniższej krajowej jesteśmy w stanie zatankować nasz samochód zaledwie około dwoma litrami paliwa, dla niektórych może to nie starczyć nawet na powrót do domu. Dla porównania, Brytyjczycy są w stanie zatankować około 6 litrów za ich godzinna, najniższą stawkę. No jak widać, sytuacja u nas się zbytnio nie uśmiecha. Zatem co zrobić by oszczędzić na paliwie w naszym kraju? Z ratunkiem przychodzą niezwykle popularne w Polsce instalacje gazowe w samochodach. Musimy jednak pamiętać, że zamontować możemy je tylko do silników benzynowych, a zatem użytkownicy diesla muszą się obejść smakiem. Instalacje lpg są w naszym państwie popularne już od dłuższego czasu, gdyż praktycznie zawsze spotykaliśmy się ze względnie wysokimi cenami paliwa. Często niestety kojarzą się one nam z małą wydajnością i dużym spalaniem. Jest to pewnego rodzaju legenda, stworzona przez osoby, które montowały w swoich samochodach niskiej jakości instalacje i tankowały gaz wątpliwego pochodzenia. Nie ma więc co się dziwić, że miały one spore problemy z wydajnością ich samochodów.
Tego samego doświadczymy, jeśli dziś zatankujemy paliwo za 4.79 z renomowanej stacji, a za 4.66 ze stacji już niezbyt znanej. Możemy się spodziewać, że paliwo takie może być wątpliwego pochodzenia i ma raczej dość niską kaloryczność. Osoby bardziej doświadczone za kierownicą będą bez problemu w stanie odczuć różnicę w jeździe ich pojazdu po zatankowaniu takiego paliwa, zwykle jest to różnica paru koni mechanicznych i większego spalania, ale jest ona odczuwalna. Tak samo było kiedyś z gazem, który zwykle był dość niskiej jakości. Na nasze szczęście aktualnie mamy ogromną ilość regulacji kontrolujących rynek instalacji lpg i samego gazu. Większość instalacji posiada odpowiednie atesty i ich wydajność nie odstaje od benzyny. Oczywiste jest, że zawsze z użyciem gazu będziemy mieć trochę mniej mocy, jednak jest to nieodczuwalne dla przeciętnego kierowcy w przeciętnym samochodzie. Zwykle jesteśmy w stanie zatankować dwa razy więcej gazu za tę samą cenę, a jego spalanie jest nieznacznie mniejsze, można powiedzieć, że takie, jak przy zatankowaniu tej benzyny niskiej jakości.
Dlatego też nie warto szukać gazu na stacjach dziwnego pochodzenia, gdzie straty mogą być rzeczywiście większe, a różnica to zwykle około 15 groszy, co przy cenie nieco ponad dwóch złotych nie robi aż takiej różnicy. Nie powinniśmy więc bać się jazdy na gaz, montowanie instalacji gazowej może okazać się dość kosztownym procesem, jednak jeśli używamy naszego samochodu codziennie, to zwrócenia się tej inwestycji możemy spodziewać się dość szybko.